Nejlepší realitní makléř roku 2025?! Relevantní hodnocení, nebo čistý marketing?

Rozum a srdce na jedné straně, pohár pro „Nejlepší realitní makléř 2025“ na druhé. Co má podle vás větší váhu?
Picture of Jan Chudárek
Jan Chudárek

Titul „Nejlepší realitní makléř v Brně v roce 2025“, nebo vlastně v jakémkoli jiném roce a městě, určitě zaujme každého, kdo zrovna hledá člověka, kterému svěří tak významný obchod, jakým prodej nemovitosti bezesporu je. Pojďme se tedy podívat na to, co tenhle titul vlastně znamená – a jaký má skutečný význam.

Nejlepší realitní makléř v České republice, nebo nejlepší makléřka na Moravě? Existuje?

„Nejlepší makléř v Česku.“ „Nejlepší makléřka v Brně.“ „Nejlepší realitní makléř v roce 2025.“

Kanceláře se v rámci podpory soutěživosti svých makléřů a taky z marketingových důvodů snaží podobné ceny rozdávat. Jejich názvy mají v držitelích budit pocit profesní hrdosti v klientech evokovat pocit, že se jsou v péči těch naprosto nejlepších.

Zní to působivě. Ale realita? Nic takového doopravdy není. Neexistuje žádné mistrovství republiky v prodeji nemovitostí ani Moravský realitní pohár. Ale co když na tom přece něco je a co přesně to znamená?

Rozum a srdce na jedné straně, pohár pro „nejlepšího makléře“ na druhé. Co má podle vás větší váhu?
Nejlepší realitní makléř 2025 – co má skutečně větší váhu?

Jak fungují realitní kanceláře?

Pro lepší představu: u velkých realitních sítí funguje hierarchie ve stylu centrála → (franšízy) pobočky. Třeba v Brně může mít jedna realitní značka třeba 10 poboček a v každé několik až několik desítek makléřů.

A teď pozor. Když někdo nese titul „Nejlepší makléř 2025“, může to znamenat mnoho různých věcí – a každá vyzní jinak, než jak se může tvářit na webu.

Překladač titulů pro běžného smrtelníka:

  • Nejlepší makléř 2025 (září + pobočka)
    = Makléř, který v rámci pobočky v září vydělal víc než ostatních na pobočce.
    ➝ „Přišla mu jedna velká provize a tak vyhrál.“
  • Nejlepší makléř 2025 (pobočka)
    = Makléř, který za celý rok vydělal nejvíc z pobočky.
    ➝„Buď opravdu největší pracant z pobočky, nebo zlatíčko vedení, prostě první na poradách, aby rozdal bábovku a dostal zakázky.“
  • Nejlepší makléř 2025 (celá kancelář)
    = Prodává nejvíc z celé sítě, má v portfoliu 30+ nemovitostí naráz.
    ➝ „Nabírá všechny zakázky svým jménem, ale prodávají to lidi v jeho týmu. Takže taková kancelář v kanceláři. Většinou ambiciózní a dravý.“
  • Nejlepší realitní kancelář 2025 (září + oblast)
    = „V září vydělali v dané oblasti víc než ostatní pobočky této realitní kanceláře.“
    ➝ „Vyhrávají pobočky, které mají víc makléřů v dražší lokalitě.“

A co si o tom myslím já

Jak asi poznáte z textu, osobně nejsem fanouškem titulů typu „Realiťák roku“. A i když uznávám, že ocenění může na plakátu nebo webu vypadat dobře, většinou za tím není nic jiného než prvoplánový marketing a snaha motivovat makléře, aby pobočce víc vydělali. Mohlo by to pro orientaci klientů i fungovat – kdyby ovšem samotná kritéria hodnocení dávala smysl.

A právě tady je ten hlavní problém a tím je kritérium. Kolik toho kdo prodal. Kolik toho uzavřel. Kolik vydělal. „Nejlepší realitní makléř 2025“, „Realiťák roku 2024“, „Nejlepší realitní kancelář na Moravě“… Spousta různých titulů, ale vždy jen jedno, jediné, a přitom tak omezené měřítko – peníze.

Podle čeho tedy hodnotit?

Loni jsem si vzpomněl na svoji bývalou pobočku realitní kanceláře, kde jsem dřív působil. Slyšel jsem, že se vyměnili vedoucí „koně“. Kolega, který byl „nejlepší“ v kanceláři po dlouhou dobu, byl sesazen jiným, kterého znám o dost méně.

Napadlo mě požádat o radu ChatGPT, a tak jsem mu zadal webovou stránku pobočky s úkolem, aby mi vyhodnotil nejlepšího makléře.

Jaké bylo moje překvapení, když mi umělá inteligence dala na prvních třech místech dámy, které v oficiálním žebříčku pobočky zaostávají hluboko za první pěticí. Co mě však opravdu zarazilo, bylo odůvodnění, proč počítač vybral právě je.

Kritéria byla: profesionalita, empatie, komunikativnost. Stroj se prostě podíval na hodnocení klientů. Nezajímala ho čísla a výdělky, ale lidská zkušenost klientů a kvalita práce makléře.

A víte co? Vlastně je to opravdu dobrý způsob výběru pro Nejlepšího Makléře. Jen mě lidsky mrzí, že hodnoty, které považuje za samozřejmé i stroj, lidé pořád nahrazují penězi.

Závěr
Nechci nikomu dávat nevyžádaná moudra. Pokud pro vás má titul „Nejlepší realitní makléř 2025“ pořád váhu, je to naprosto v pořádku. Teď už ale víte, co se za ním může (a nemusí) skrývat.

A když už narazíte na někoho, kdo se pyšní medailí Nejlepší makléř za duben z RK Pepan, pobočka Horní Lomená, nepanikařte, ani nejásejte. Podívejte se na jeho práci, mluvte s ním a ptejte se: Co pro mě uděláte? Jak to celé bude probíhat?

A hlavně vnímejte, jestli mu věříte. Protože to je, upřímně, důležitější než jakýkoli oslnivý titul.

 

Proč jsme založili Spolu v realitách?

Protože jsme už taky měli dost toho, jak velké kanceláře oblbují klienty i vlastní makléře.
Dneska děláme reality po svém, s férovými cenami a poctivým přístupem.
Jsme s vlastní kůží na trhu a klientovi se musíme vyplatit.

 

Tak co, chcete prodat nemovitost bez nervů (a bez zbytečných výdajů)?

Napište nám.
Rádi v tom uděláme pořádek.

Jan Chudárek – realitní makléř z Brna, který miluje nemovitosti a mluví na rovinu.
Realitní makléř Brno: Jan Chudárek

Autor: Jan Chudárek
Makléř z Brna, který miluje nemovitosti a mluví na rovinu.

 

Další články