Realitní provize Brno 2025: Co je fér a co už moc?

Jan Chudárek – realitní makléř z Brna, který miluje nemovitosti a mluví na rovinu.
Picture of Jan Chudárek
Jan Chudárek

Ze zkušenosti víme, co je férová cena za prodej nemovitosti v Brně a na jižní Moravě. Ale platí to v bleděmodrém i jinde. Takže ať vás zajímá, jaká je normální realitní provize v Praze, Ostravě nebo Olomouci – jste na správném místě. Jen si za Brno dosaďte své město.

Kolik si skutečně účtuje realitní makléř? 

Chcete prodat byt nebo dům a přemýšlíte, kolik vlastně stojí člověk, který vám s tím má pomoct? Když se setkáte s několika makléři, často se od vás snaží zjistit nabídky těch druhých a zázračně nabídnou cenu jen o chlup nižší. Pojďme si říct na rovinu, jak to opravdu chodí.

Zlaté pravidlo zní: Ani málo, ani moc.

Levné realitní služby? Raději si to prodejte sami

Když vidím nabídku realitního zprostředkování za 90 tisíc, napadne mě jednoduchá otázka – z čeho to vlastně zaplatí?
V lepším případě je to člověk, který má kurz na home staging, fotky, videa, marketing i právní minimum. Takový ten „one man army“ typ.
V horším případě dělá to samé – jenže bez znalostí, nebo vás rovnou začne přesvědčovat, že fotky z telefonu a inzerce na iDNESu je vrchol.

Výsledek?
Nemovitost se bude prodávat půl roku a nakonec se prodá klidně o 12–15 % levněji, než by mohla.

Příliš drahé realitní služby?

Nedávno jsem potkal kamaráda. Prodával dům u Brna, a když mi řekl, že provize u jedné z velkých realitek je přes 700 tisíc, spadla mi brada.
„To máš dům za 12 milionů. Platím 5 % plus DPH. Tak to dneska je.“
Spíš to vypadalo, že přesvědčuje sám sebe.

Ve velkých kancelářích jde totiž většina peněz pryč – DPH, procenta firmě, poplatky za značku. Celkově 726 tisíc. Makléř pak z 600 tisíc (cena bez DPH) dostane sotva 300. To je částka, která už dává u velkého domu smysl vzhledem k práci a nákladům. Ale těch 400 tisíc navíc by šlo nechat prodávajícímu – jen kdyby za makléřem nestála černá díra kanceláře.

Druhá možnost pro takového makléře je prodávat nemovitost za 300 tisíc. Jenže po odečtení nákladů na DPH a provizi kanceláři mu zbude sotva 120 tisíc – a to je zase na prodej takové nemovitosti málo, aby mohl pracovat naplno.

Ale abych nebyl nespravedlivý – u velkých kanceláří máte většinou velmi dobrou pravděpodobnost, že makléř dodrží vše v dobrém standardu. Jen ho o dost přeplatíte.

Samostatnou kapitolou jsou pak ti, kdo pracují bez kanceláře, ale za částky, jako by ji museli platit. U takových je to celé o tom, jestli jim člověk uvěří – a peníze jim dá.

Co vlastně realitní makléř za provizi dělá?

Práci realitního makléře si můžete představit jako práci stavbyvedoucího. Dohlíží na to, aby na sebe všechno navazovalo a bylo provedeno v odpovídající kvalitě. Všechno organizuje, zajišťuje ale také financuje s vědomím, že pokud se nemovitost neprodá, o všechny peníze i čas přijde.

Do samotného prodeje vstupuje aktivně jen v určitých chvílích, například když jedná s klientem, při prohlídkách nebo při vyjednávání. Právě v těchto momentech rozhoduje jeho odbornost a zkušenosti.

Tragédie nastane ve chvíli, kdy se makléř ve snaze ušetřit promění z profesionálního stavbyvedoucího na „Fandu z vedlejší vesnice“. Ten sice zvládne trochu zedničiny, něco málo ví o silnoproudu, nalepí obklady a nezastaví ho ani vodo-topo. Jenže výsledek pak podle toho taky vypadá.

Férová cena realitního zprostředkování v Brně v roce 2025

Porovnání výše realitní provize v Brně v roce 2025 podle typu nemovitosti
Kolik je férová provize za prodej bytu nebo domu v Brně v roce 2025? Zase tak složité to není.

Makléř do prodeje investuje čas, energii i vlastní peníze. Každý prodej je riziko. Pokud se nepovede, ztrácí nejen finance, ale i týdny až měsíce práce. Když to vezmeme v úvahu, považuji za férovou cenu za prodej nemovitosti v Brně v roce 2025 následující:

  • Byt: 150 až 250 tisíc korun
  • Dům: 200 až 300 tisíc korun

Vyjednávání o realitní provizi v Brně? Naprosto běžné.

Vyjednávat o realitní provizi je dnes zcela běžnou součástí domluvy při prodeji nemovitosti v Brně.

Uvedené částky vám pomohou zorientovat se v tom, kdy realitního makléře tlačíte zbytečně ke zdi a kdy naopak provize neodpovídá kvalitě poskytovaných služeb.

A pokud vám nabídku podává realitní kancelář s velkým jménem, buďte připraveni, že výsledná cena realitního zprostředkování může být klidně i dvojnásobná. Proč? Protože makléř v Brně, který pracuje pod značkou velké firmy, obvykle odevzdává 21 % DPH a dalších 30 až 60 % provize kanceláři.

To logicky zvyšuje částku, kterou za realitní služby zaplatíte vy – aniž byste za to nutně dostali něco navíc.

Cena realitního zprostředkování sice roste s hodnotou konkrétní nemovitosti. Dům za 16 milionů si prostě vyžádá větší nasazení než dům za 8. Ale to ještě neznamená, že by provize měla být dvojnásobná. Reálné navýšení představuje zhruba 100 tisíc korun.

A co má na výši makléřovy provize opravdu vliv? Nejde ani tak o cenu samotné nemovitosti, ale o to, jak realisticky je nastavená. Raději budu prodávat dům s reálnou cenou za odměnu 200 tisíc, než se snažit získat kupce na přestřelenou nabídku, i kdyby za dvojnásobnou provizi.

A proč provize v procentech? Procentuální provize je pro prodávajícího motivací i zárukou – makléř ví, že čím dráž prodá, tím víc vydělá. V praxi se pak procenta jednoduše přizpůsobí cílové částce. U domu za 8 milionů tak 1 % znamená 80 tisíc, 3 % 240 tisíc. Vše má svůj rámec.

V realitní praxi ale tenhle princip nebývá tak silným motivátorem, jak by se mohlo zdát. Když vám makléř s provizí 4 % prodá nemovitost o 200 tisíc dráž, znamená to pro něj jen 8 000 navíc. A po odečtení nákladů to rozhodně není hrnec dukátů na konci duhy.

Výkonnostní odměna za prodej nemovitosti? Ano, funguje.

Další možností je domluvit si s makléřem performance fee – tedy bonus za výsledek. Například: dohodnete se, že za prodej domu za 8 milionů je provize 240 tisíc. Ale když makléř prodá za víc, dostane 20 % z rozdílu. Přivede kupce za 8 350 000? Vy získáte o 350 tisíc víc, makléř si přidá 70 tisíc. A obě strany jsou nadšené.

Ale pozor – odměna musí být dosažitelná. Když makléři slíbíte bonus až od 8,5 milionu výš, možná kývne. Ale doopravdy se o něj snažit nebude, protože ví, že to není reálné.

Co ovlivňuje náročnost realitního prodeje, a tím i jeho cenu?

  1. Cena nemovitosti vůči srovnatelným nabídkám. Toto je klíčové – za přemrštěnou cenu nabírá pouze zelenáč, zoufalec, nebo matador, který si věří, že dostane klienta dolů.
  2. Poptávka. Čím menší, tím víc práce a času.
  3. Konkurenční výhody nebo nevýhody. Třeba krásný výhled, fungující SVJ, nebo naopak hlučný podnik v přízemí.
  4. A tajný čtvrtý faktor – Váš přístup. Ale bez obav, když si z tohoto textu vezmete to podstatné, budete pro každého makléře o pořádný kus lepší klient.

Co za to máte dostat?

  • Všechny potřebné dokumenty (PENB, u domu pasport, u bytu prohlášení vlastníka atp.)
  • Profesionální fotografie, vizualizace, 3D půdorysy, video
  • Texty, které zaujmou, ale nelžou
  • Inzerce na všech platformách včetně placené reklamy na sociálních sítích
  • Prohlídky, kde makléř nejen odpovídá, ale skutečně prodává
  • Vyjednávání s kupujícími
  • Právní servis, převod na katastru, asistence při předání

Bonus: Například zařídí stěhování po prodeji, nebo zajistí 3D prohlídku, pokud dává smysl.

Pár tipů, jak vybrat správného makléře

  1. Vaše nemovitost ho opravdu zajímá
    Ptá se, hledá výhody, přemýšlí, jak ji prodat co nejlépe. Nejde mu jen o to „vzít to“, ale o výsledek.
  2. Umí říct NE na přemrštěnou cenu
    Nebude vám kývat na nereálnou částku jen proto, aby podepsal smlouvu. A hlavně – řekne proč.
  3. Neslibuje, že má kupce v kapse
    Ano, někdy je to pravda. Ale většinou je ten kupec jako Yeti – každý o něm mluví, nikdo ho nikdy neviděl.
    Raději si vyberte makléře, který vám sedí, než toho, kdo slibuje zázraky. (My to řešíme tak, že do smlouvy dáváme jasné ustanovení: pokud přivede kupce jiný makléř, dostane z naší provize vyplacenou dohodnutou část – klidně i desítky tisíc korun. Takže pokud někdo opravdu kupce má, rozhodně se mu vyplatí s ním přijít.)
  4. Klidně si vezměte nováčka
    Motivovaný nováček může být lepší volba než vyhořelý matador. Důležité je, aby měl vedle sebe mentora.
  5. Vybírejte podle důvěry, ne podle loga
    Budete spolu trávit týdny až měsíce. Důvěra bude klíčová.
  6. Podepište výhradní smlouvu
    Pokud makléři nedáte exkluzivitu, investuje do prodeje minimum. Výhradní smlouva dává smysl, když máte důvěru – a pokud ji nemáte, nemá smysl spolupráci vůbec začínat.

A malá, ale důležitá rada nakonec

Neexistuje žádná tajná metoda na prodej 3+kk. Ani expertíza na přízemní byty v Králově Poli.
To jen někomu marketing utekl ze řetězu.

Ani to, že se někdo do nekonečna ohání dronem, nebo že je guru Instagramu. To jsou fajn věci a makléř by je měl umět – ale prodej na nich nestojí.

Nechte si raději celý proces popsat. Ptejte se. A poznáte, kdo ví, co dělá.

Proč jsme založili Spolu v realitách?

Protože jsme už taky měli dost toho, jak velké kanceláře oblbují klienty i vlastní makléře.
Dneska děláme realitky po svém – s férovými cenami a poctivým přístupem.
Jsme s vlastní kůží na trhu a klientovi se musíme vyplatit.

Tak co, chcete prodat nemovitost bez nervů (a bez zbytečných výdajů)?
Napište nám.
Rádi v tom uděláme pořádek.

 

Autor: Honza Chudárek
Makléř, který miluje nemovitosti a nepotřebuje za to Lambo.

Další články